gpix_logo_90px

Projecte d'Investigació

L’objectiu d’aquest projecte és documentar i divulgar importants obres d’art pictòriques del patrimoni valencià mitjançant imatges fotogràfiques d’ultra alta resolució o resolució gigapíxel. Les imatges gigapíxel aconsegueixen una definició extraordinària, perquè la seua resolució, com indica el seu nom, sol ser pròxima o superior al gigapíxel, unitat de resolució que equival a 1000 megapíxels (1 Gp=1000 Mp).

La captura fotogràfica digital d’obres d’art pictòriques amb resolució gigapíxel és un tema molt nou i incipient que està començant a ser utilitzat per importants museus internacionals com a mitjà de documentació, anàlisi i divulgació de les seues obres. Per això, en aquest projecte s’han documentat amb aquesta tècnica algunes obres del Museu de Belles Arts de València, de la Diputació de València, del Fons d’Art de la Universitat Politècnica de València i algunes obres inèdites de joventut del pintor valencià Leopoldo García Ramón, que pertanyen a la seua família.

Aquesta via d’investigació resulta summament interessant, no sols per als conservadors i estudiosos de l’art, sinó també per al públic en general, ja que els resultats poden ser difosos a través de visites virtuals que ofereixen una detallada visualització interactiva i permeten a l’espectador endinsar-se en l’obra, de tal forma, que fins i tot poden apreciar-se detalls impossibles de percebre a simple vista. Això constitueix una eina fonamental per a posar en valor aquest tipus de patrimoni artístic i fer-lo accessible a tothom.

Atés que les càmeres fotogràfiques professionals actuals proporcionen imatges d’al voltant de 40 megapíxels, l’obtenció d’imatges de resolució gigapíxel requereix una tècnica de captura especial, que consisteix en la unió d’un mosaic de centenars o fins i tot milers de fotografies parcials de l’obra preses amb un teleobjectiu, la qual cosa suposa un repte tecnològic considerable, que només algunes multinacionals com Google han sabut afrontar amb èxit mitjançant el desenvolupament de les seues pròpies cambres especials.

A part de Google, hi ha molt poques empreses especialitzades en l’adquisició d’imatges gigapíxel d’obres d’art, per la dificultat tècnica i els mitjans necessaris. Alguns exemples són el Centre estatal d’Investigació i Restauració dels Museus de França CR2M, l’empresa italiana Haltadefinizione, que compta amb el suport estatal i amb un gran nombre de sponsors privats, o com  l’empresa espanyola Madpixel.

En aquest projecte ens hem volgut sumar a aquestes iniciatives posant en pràctica una sèrie de tècniques fotogràfiques i d’equipament, desenvolupat per l’equip d’investigadors de la UPV, per a poder aconseguir un altíssim grau de detall i de fidelitat, tant mètrica com cromàtica, en la documentació de les obres pictòriques, de manera que els resultats puguen complir una doble funció; la divulgativa, orientada al públic en general, i la documental, dedicada als conservadors i estudiosos de l’art.

Aquest projecte s’ha finançat amb ajuda a Primers Projectes d’Investigació (PAID-06-18), Vicerectorat d’Investigació, Innovació i Transferència de la Universitat Politècnica de València (UPV), València, Spain.

Equip d'Investigadors

Pedro M. Cabezos Bernal (Investigador Principal)

Doctor i Arquitecte per la UPV. És Professor Titular del Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica. Imparteix docència en Grau i Màster i és expert en fotografia, fotogrametria, tractament de la imatge digital i modelització 3D. Ha impartit 37 edicions del curs d’especialització Tractament de la Imatge Digital amb Adobe Photoshop, 28 edicions del Curs Visualització de l’Espai Arquitectònic i 4 edicions del curs Fotografia per a arquitectes a través del Centre de Formació Permanent de la UPV. Premi Extraordinari de Tesi Doctoral, per la tesi titulada: Imatges estereoscòpiques per a la representació arquitectònica. Ha publicat nombrosos articles relacionats amb les últimes tècniques de captura fotogràfica. Ha participat en diversos projectes d’Investigació nacionals i internacionals en el qual destaca el Progetto di Interesse Nazionale (PRIN) titulat: Prospettive Architettoniche: conservazione digitale, divulgazione e studio, dedicat a l’estudi de la perspectiva i la documentació fotogràfica de la pintura cuadraturista italiana. Prèviament, ja havia realitzat captures fotogràfiques de resolució gigapíxel d’obres d’art pictòriques de València com la pintura mural de l’absis de l’Església del Temple de València de Filippo Fontana. També compta amb experiència en programació, electrònica i desenvolupament de sistemes automatitzats. La seua comesa principal es basa en el disseny i desenvolupament dels prototips de captura, la presa d’imatges i la seua edició digital, la gestió d’equips, tasques de camp, disseny i programació de les aplicacions informàtiques i de la pàgina web.

Pablo Rodríguez Navarro (Investigador Sènior)

Doctor per la UPV, Llicenciat en Història de l’Art per la UV, Arquitecte tècnic per la UPV i Enginyer d’Edificació per la Universitat de Castella-la Manxa (UCM). És Professor Titular i imparteix docència en Grau i Màster dins del Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica i és expert en fotografia, fotogrametria, tractament de la imatge digital i alçaments terrestres i aeris mitjançant fotogrametria amb drons. Porta 18 anys impartint assignatures de fotografia i fotogrametria. Premi extraordinari de Tesi Doctoral i Premi Internacional d’Investigació Ibn al-Abbar. Ha publicat nombrosos articles relacionats amb la fotografia i la fotogrametria. Ha liderat diversos projectes d’investigació i la seua línia d’investigació metodològica es basa en l’alçament gràfic tridimensional mitjançant fotogrametria i escàner làser, la qual cosa al costat de la seua formació en història de l’art ho fa un component essencial de l’equip. Expert en investigació sobre digitalització d’obres d’art en museus, ha treballat en el Museu Nacional del Bargello a Florència, en el Museu Arqueològic de Milà, en el Museu Arqueològic de Londres i en el Museu de Prehistòria de València. La seua comesa principal es centra en la presa d’imatges, gestió d’equips, suport de camp i documentació dels processos.

Teresa Gil Piqueras (Investigadora Sènior)

Doctora per la UPV, Enginyera de Materials i Arquitecta Tècnica per la UPV i Enginyera de l’Edificació per la UCM. És Professora Contractada Doctora i imparteix docència en Grau i Màster dins del Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica. És experta en GIS i alçaments topogràfics aplicats a l’obtenció de models digitals a través de la fotogrametria i l’escàner làser. Premi extraordinari de Tesi Doctoral i estreta col·laboradora de Pablo Rodríguez, amb el qual comparteix grup d’investigació. Ha participat en diversos projectes d’investigació i ha liderat el seu propi. La seua comesa principal es basa en els treballs de mesurament, alçament topogràfic i suport en les tasques de camp.

Juan J. Cisneros Vivó (Investigador Sènior)

Doctor i Arquitecte per la UPV. Professor Titular, imparteix docència en el Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica i és expert en disseny, modelització 3D, fotografia i fotogrametria. Ha sigut director de diverses tesis, entre elles la tesi desenvolupada per l’investigador principal amb el qual comparteix la mateixa línia d’investigació, sent coautor de la majoria dels articles esmentats prèviament sobre les noves tècniques de captura fotogràfica. La seua experiència investigadora i la seua capacitat de gestió li avalen com a membre sènior de l’equip. La seua comesa principal es centra en la gestió d’equips i l’assessorament en el desenvolupament dels prototips de captura.

Cristian Gil Gil (Investigador en Formació)

Màster en Producció Artística i Graduat en Belles arts per la UPV, on actualment està realitzant el seu doctorat amb un contracte predoctoral FPU (Formació de Professorat Universitari) concedit pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport de l’Estat Espanyol. Paral·lelament desenvolupa la seua pròpia obra plàstica, participant en exposicions i congressos tant nacionals com internacionals i ha col·laborat en diversos projectes d’investigació. Ha guanyat diversos premis i participat en exposicions en l’IVAM, a més de ser finalista en l’11è Art Laguna Prize de Venècia, avantsala de La Biennale. La seua formació artística serveix de contrapunt per a complementar l’enfocament tècnic del projecte. La seua comesa principal es basa en la selecció de continguts, assessorament artístic i desenvolupament del contingut textual relatiu a les obres d’art.

Agraïments

Agraïm encaridament la inestimable col·laboració del Museu de Belles Arts de València, pel seu suport i l’accés a les obres, especialment al seu actual director Sr. Pablo González, així com als seus predecessors Sr. Carlos Reyero i Sr. José Ignacio Casar. També a Pilar Gramage, Ramón Martínez i Juan Toledo per la seua valuosa ajuda.

Igualment volem agrair a la Diputació de València el permís per a fotografiar algunes de les seues obres de Pinazo i Sorolla, així com al Fons d’Art de la UPV, especialment a la seua directora Susana Martín, José Joaquín Lorente i Cristina Robles pel seu suport i ajuda amb el projecte.

Agraïm a Desamparados García i Desamparados Vicente, descendents del pintor valencià Leopoldo García Ramón, per cedir les obres per a la seua documentació.

També volem donar un agraïment especial a la professora Elena Cabrera, de la Universitat de Cadis, que realitza una estada d’investigació en la UPV, per la seua assistència en les tasques de camp, a l’artista i restaurador d’art Juanma Pérez pel seu assessorament tècnic i a Francisco Javier Nacher, tècnic informàtic de la ETSA, pel seu suport tècnic.