Fernando Llanos
ca. 1470 – ca. 1525
Va ser deixeble de Leonardo da Vinci i per això se’l considera un dels introductors de l’estil leonardesc en terres valencianes, al costat de Fernando Yáñez. L’artista va exercir la seua professió en llocs del litoral llevantí com València i Múrcia. A València va fer treballs com el retaule de la Catedral, en col·laboració amb Fernando Yáñez.
Flagel·lació
ca. 1520. Oli sobre fusta. 131.2×99.7 cm.
En aquesta obra s’observa la influència leonardesca en aspectes com l’ús de grans composicions en les quals un conjunt de figures, amb alguns dels gestos forçats, interactuen entre si. Crist ocupa el centre d’una composició en la qual s’escenifica un moment de sofriment a base de colps de càstig. L’escenari circumdant a la figura principal està compost per unes columnes, pilastres i capitells que al mateix temps subdivideixen la composició en noves escenes.
Al fons a l’esquerra, es troba l’escena més allunyada i aparentment la menys fàcil d’albirar, però gràcies a la visualització gigapíxel es pot veure amb un detall extrem l’escena en la qual Ponç Pilat observa, des de la finestra del palau pretorià, la multitud davant el Ecce Homo. La tècnica fotogràfica utilitzada ens permet veure en aqueixes escenes més llunyanes la minuciosa representació amb el qual s’han treballat detalls com els de les teles i vestidures, la fisonomia de les figures i fins i tot els decorats inscrits en l’arquitectura.
Museu de Belles Arts de València
Inv. 143/2004
Sala 5
Donació Orts Bosch (2004)