gpix_logo_90px

Visualització Gigapíxel

Diego Velázquez

Sevilla, 1599 – Madrid, 1660

Amb onze anys ingressa en el taller de l’erudit mestre sevillà del moment Francisco Pacheco, qui posteriorment seria el gendre de l’artista. A la ciutat natal va créixer amb la imitació pictòrica d’una naturalesa de la qual formaven part les natures mortes, naturaleses mortes i objectes quotidians com els de cuina. La primera etapa de l’artista queda marcada pel naturalisme, la gran presència del dibuix i una paleta acolorida. Posteriorment, es traslladaria a Madrid on va prestar el seu servei com a pintor del Rei Felip IV, qui el va nomenar pintor de cambra.

L’obra del pintor sol classificar-se tradicionalment en tres grups: la pintura religiosa, pintura de gènere o els retrats.

Autoretrat

ca. 1650. Oli sobre tela. 44.2×37.1 cm.

Aquest autoretrat va ser realitzat per Velázquez durant l’estada a Roma, desplaçament per ordre del Rei Felip IV, qui li havia ordenat anar per a portar pintures i escultures antigues. Aquesta pintura va passar a formar part de les possessions de José Martínez en 1798 després de ser extreta dels béns artístics del Vaticà. Posteriorment, passaria a les mans de don Francisco Martínez Blanch de qui quedaria com a llegat a la Reial Acadèmia de Sant Carles en 1835.

Amb la visualització gigapíxel el traç sembla ser confús des de prop, a causa d’una pinzellada que busca precisament dotar al retratat d’una certa ambientació. No obstant això, aquesta gestualitat característica amb aires del posterior moviment impressionista, permeten que el cervell i la mirada de l’espectador acaben reconeixent la fisonomia del mateix Velázquez a distància. En aquest retrat és la llum i no el dibuix la que defineix els principals volums del rostre, que emergeix sorprenentment d’una atmosfera quasi palpable.

Museu de Belles Arts de València

Inv. 572

Sala 15

Col·lecció Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles