gpix_logo_90px

Visualització Gigapíxel

Pedro Orrente

Múrcia, 1580 – València, 1645

Pintor molt influent en la seua època, deixeble de Leandro Bassano, la qual cosa li va atorgar el qualificatiu de «el Bassano espanyol».

Orrente va residir en ciutats com Conca, Sevilla, Toledo i Madrid, on va realitzar encàrrecs al servei de l’aristòcrata i polític espanyol Gaspar de Guzmán i Pimentel, també conegut com el Comte-Duc d’Olivares.

València es va convertir en el lloc de residència de l’artista fins a la seua mort, on va pintar obres com el Sant Sebastià de la Catedral de València (1616), Martiri de Sant Llorenç, de l’església de Sant Esteve o La curació del paralític, del Col·legi del Patriarca.

Magdalena penitent

ca. 1625. Oli sobre tela. 110×87.2 cm.

En la pintura s’observa la manera d’operar amb llum tenebrista i un dramatisme propi de Caravaggio. La tècnica del clarobscur es basa en l’addició de tons lluminosos i mitjos tons sobre un fons vermellós de imprimació que és la base del quadre, contribuint així a un efecte d’il·luminació focal, teatral, carregada en aquest cas de gran misticisme i fins i tot sensualitat, per la finor amb la qual estan executades les carnacions. La paleta de colors restringida no impedeix el gaudi dels colors rosats del rostre o els tons platejats i blavosos de les vestidures, que emergeixen del fons fosc. L’obra no està exempta de detall, apreciant-se, gràcies als detalls reveladors proporcionats per la visió gigapíxel, la manyaga amb el qual el pintor resol una llàgrima que recorre la galta o els detalls anatòmics d’un rostre en escorç que eleva la nostra mirada cap a fora de l’obra. Una gran diagonal compositiva amb la qual el pintor resol aquesta composició realitzada des d’un singular punt de vista baix.

Museu de Belles Arts de València

Inv. 2350

Sala 9